THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, February 17, 2009

Buah SYURGA

Tafsir al-Qurtubi
surah Tiin: ayat 1

Demi buah Tin dan Zaitun

Tafsir:
Ayat Makki berdasarkan pendapat ramai. Ibnu Abbas dan Qutadah pula mengatakan ia adalah ayat Madani dan ia mengandungi 8 ayat.

Ada 3 isu di sini, PERTAMA: firman Allah Taala, demi buah Tiin dan Zaitun. Ibnu Abbas, Hasan, Mujahid, Ikrimah, Ibrahim Nakhaie, Ata’ bin Abu Rabah, Jabir bin Zaid, Maqatil dan Kalbi mengatakan ia adalah buah tiin kalian yang kalian makan, dan buah zaitun yang terhasilnya darinya minyak (zaitun). Allah Taala berfirman; dan pohon mengeluarkan (buah tiin dan zaitun) daripada bumi Thursina yang tumbuh minyak dan warna bagi pemakannya (surah al-Mukminun:20). Nabi SAW telah mengajarkan tentang buah tiin dan bersabda; makanlah iaitu makan dengannya kemudian berkata lagi; jika aku mengatakan bahawa buah yang diturunkan dari syurga pastinya aku akan mengatakan yang ini (iaitu buah tiin) kerana buahan syurga tidak mempunyai biji, maka makanlah ia kerana ia membuang buasir dan manfaat (bagi merawat) sakit gout. Daripada Muaz, bahawa dia ditanya tentang memotong (dahan) zaitun, lalu berkata; aku mendengar dari Rasulullah SAW bersabda: Ya, siwak kayu zaitun! Ia adalah dari pohon yang penuh keberkatan, memperelokkan mulut, menanggalkan jangkitan, dan ia adalah siwak aku dan siwak para nabi sebelumku.

Allah telah bersumpah atas nama buah Tiin kerana ia merupakan penutup Nabi Adam ketika dalam syurga berdasarkan firmanNYA dalam surah al-A’raf: ayat 22 iaitu daun yang menutupi mereka ialah daun buah tiin. Dikatakan, Allah bersumpah dengannya bagi menjelaskan akan kehebatan nikmat (buah ini) yang terkandung di dalamnya kerana ia amat cantik untuk dilihat, baik isinya, menyebarkan bau yang menyenangkan pemikiran.

KETIGA, Ibnul Arabiy mengatakan: Untuk (menunjukkan) pemberian Yang Maha Berkuasa subhanahu (daripada apa yang mensyirikkanNYA), juga mengagungkan pemberian melalui buah tiin. Maka wajib dikeluarkan zakat darinya menurut pendapat terkuat.

Surah Tiin: ayat 3

Dan inilah negara yang aman makmur

Tafsir:
Iaitu Makkah, digelar aman kerana ia dalam keadaan aman sebagaimana firmanNYA dalam surah Ankabut: ayat 67, Bahawa kami jadikan ia mulia dan aman. Al-Farra dan selainnya mengatakan al-Amin di sini ialah keamanan. Dengan ini, dihujahkan bahawa yang dimaksudkan ialah buah tiin dari Damsyik (Syria) dan buah zaitun dari Baitul Maqdis. Dan Allah bersumpah dengan gunung Damsyik kerana ia merupakan tempat turunnya Nabi Isa AS (sebelum kiamat untuk membunuh Dajjal), juga gunung di Baitul Maqdis kerana ia merupakan makam para Nabi, serta dengan Makkah kerana ia merupakan tinggalan Nabi Ibrahim serta rumah Nabi Muhammad SAW.
Sumber:
http://www.55a.net/firas/arabic/index.php?page=show_det&id=231&select_page=7

Sesungguhnya Allah Taala telah bersumpah atas nama buah Tiin dan ini menunjukkan bahawa DIA tidak bersumpah melainkan atas sebab keagungan dan Allah bersumpah dengannya (iaitu buah Tiin) merupakan petunjuk hakiki terhadap kepentingan buah ini dan isyarat penting bahawa ia mempunyai faedah dan manfaat yang besar.

Buah Tiin diiktiraf sebagai buah dan jenis sayuran yang mempunyai banyak kandungan fiber/ serat. Kerana satu buah Tiin sahaja mengandungi 20% serat. Kajian selama 50 tahun sebelumnya menunjukkan bahawa serat yang terdapat dalam makanan ini memberi kesan amat baik dalam mengaktifkan proses organ penghadaman/ pencernaan.

Dalam beberapa kajian, ia membantu proses pemulihan/ mengurangkan risiko terkena beberapa jenis penyakit kanser. Dengan itu, buah Tiin diiktiraf kaya dengan kandungan serat yang amat diperlukan oleh badan manusia.

Buah Tiin baik kerana ia:

1. Melancarkan sistem penghadaman
2. Mengelak penyakit kanser kolon/ usus
3. Mengurangkan 20% kolesterol tidak baik dalam darah
4. Mengelak pemendapan kolesterol dalam darah yang menyebabkan penyakit tekanan darah tinggi dan strok
5.Mengawal paras gula dalam darah

Kelebihan buah Tiin, kandungan serat mudah larut dan tidak larut yang ada dalamnya mengelakkan unsur terbinanya risiko penyakit kanser. Dr Oliver Pasteur, Presiden Persatuan Mencegah Penyakit daripada Universiti George Washington, mengatakan tentang buah Tiin:

Ia adalah penting diletakkan dalam menu makanan harian kita, makanan yang kaya dengan serat iaitu melalui pemilihan kami terhadap buah Tiin atau makanan lain yang kaya dengan serat kerana ia mengurangkan kemudaratan agar kesihatan kita terpelihara sepanjang usia.

Rujukan: www.californiafigs.com/nutrition

Menyetujui kata-kata beliau ialah sekumpulan pengkaji daripada Pusat Perundingan California iaitu tentang Kajian Buah Tiin bahawa mengandungi enzim phenol yang memelihara kesihatan manusia daripada kemudaratan beberapa jenis penyakit. Seterusnya, kajian daripada Universiti Synchrotron mengatakan kandungan buah Tiin yang dikeringkan mengandungi banyak serat dalam jumlah yang tinggi juga enzim phenol yang bertindak sebagai agen pembersih yang membunuh bakteria dan mikroorganisma.

Rujukan: Dr Joe A.Vinson, The Functional Food Properties of Figs, Cereal Foods World, February 1999, volume 44.

Kandungan buah Tiin yang dikeringkan menurut kajian Universiti di New Jersey, bahawa ia mengandungi Omega-3, Omega-6 dan unsur phytosterol yang mengurangkan paras kolesterol dalam darah kerana ia tak terhasil dalam tubuh badan manusia. Ini termasuk asid lemak, yang menjaga jantung, otak dan organ penghadaman.

Unsur phytosterol menyingkirkan kolesterol daripada hasil makanan daging dengan keluar tanpa memberi apa-apa kesan kepada darah. Buah Tiin dianggap makanan paling lengkap dan terbaik yang dicadangkan oleh pakar perubatan sebagaimana cadangan daripada Pusat Perundingan dan Kajian Buah Tiin mengatakan ia adalah makanan lengkap menyerupai set makanan seimbang.

Buah Tiin mengandungi beberapa unsur kimia yang berfungsi melindungi sistem tubuh manusia. Ia juga sesuai bagi sesiapa yang ingin menurunkan berat badan mereka. Antara unsur-unsurnya ialah:

1. Lemak baik
2. Sodium
3. Serat yang tinggi
4. 40 gram Tiin= 244 mg potassium=7% keperluan harian tubuh badan
5. 1.2 zat besi=6% keperluan harian tubuh badan
6. 53g=kalsium=6% keperluan harian tubuh badan

Buah Tiin berada pada kedudukan kedua selepas buah oren. Buah Tiin yang dikeringkan mengandungi kalsium sebagaimana yang terdapat pada susu. Glukosa dalam buah Tiin mampu menyegar keletihan tubuh dan otak.

Jadual kandungan khasiat/ nutrient dalam buah Tiin:

Buah Tiin kering mengandungi (setiap 100 gram)

1. Fiber-10
2. Lemak baik-1
3. Protein-3
4. Glukosa-48
5. Vitamin A-10
6. Vitamin C-1.2
7. Vitamin B1-0.1
8. Vitamin B2-0.1
9. Vitamin B6-0.1
10. Sodium-10
11. Potassium-680
12. Kalsium-162
13. Fosforus-67
14. Magnesium-68
15. Besi-3.07
16. Salnium-0.6
17. Zink-0.5

Buah Tiin segar pula mengandungi (setiap 100 gram)

18. Fiber-3
19. Lemak baik-0
20. Protein-1
21. Glukosa-16
22. Vitamin A-142
23. Vitamin C-2
24. Vitamin B1-0.1
25. Vitamin B2-0.1
26. Vitamin B6-0.1
27. Sodium-1
28. Potassium-232
29. Kalsium-35
30. Fosforus-232
31. Magnesium-17
32. Besi-0.4
33. Salnium-0.2
34. Zink-0.2

"

0 ulasan: